Varför massage?

Långvarig stressbelastning och för lite återhämtning leder på sikt till ohälsa.

Det vi vet idag om långvarig fysisk och psykisk stress är att det sliter oerhört på kroppen. Efter tillräckligt lång tid av belastning säger kroppen ifrån. Kanske hamnar vi hos husläkaren med en diagnos på utbrändhet, depression, högt blodtryck eller förhöjda blodfetter, eller på akuten med en hjärtinfarkt eller stroke?

Så vad kan vi alla göra i förebyggande syfte?

Vi vet att massage har en lugnande inverkan på oss. Musklerna blir mjukare av massage. Blodcirkulationen förbättras. Att få ligga på en mjuk massagebänk och bli ompysslad en stund och lyssna till avkopplande musik är näring för både kropp och själ. När du väljer någon form av kroppsterapi har du gjort en hälsofrämjande insats.

Vad är behandlande massage?

Det är ett sätt att ta hand om en akut eller långvarig muskelsmärta. Din dagsform får avgöra om vi använder oss av tuff pressur-/ triggerpunktsbehandling eller mjuk och smärtfri vilolägesbehandling ( SCS).

Massagens positiva effekter:

När vi kommer ner i varv ger vi kroppen möjlighet till återhämtning. Under återhämtningsfasen börjar kroppen läka på olika sätt. Positiva effekter är bl.a att näringsupptaget från tarmarna förbättras, blodtryck och blodfetter sjunker, hjärtat slår lugnare, tanke-och koncentrationsförmågan förbättras. Är vi mer avslappnade kan vi andas mer effektivt med förbättrad syresättning av blodet. Slaggprodukter transporteras bort med den ökade blodcirkulationen och ersätts med näringsämnen som tarmarna tagit upp. Immunförsvaret förstärks, och vi får bättre motståndskraft mot infektioner och håller oss friskare.

    - Beröring är viktigt för kroppens läkningsprocess -